Airshow 1999

24-05-1999: De eerste Oostwold Airshow!

Vanaf 1958 werd al landbouwluchtvaart bedreven vanaf een airstrip in Oostwold. Het bedrijf floreerde en stak al snel letterlijk en figuurlijk haar vleugels uit over heel Nederland en later over het halve continent. Passie voor het vliegen bestond er vanaf de eerste dag. De drang om oudere vliegtuigen vliegwaardig te maken en te houden, leidde in 1994 tot het oprichten van de  Dutch Historic Aircraft Company. En met verve, nog in hetzelfde jaar al kwam een in kratten verpakte Mustang P-51D binnen. Maar binnen twee weken vloog het al!

Tom Karst van der Meulen vloog met deze Mustang in 1995 diverse bevrijdings-memorials en presenteerde het, als ‘Damn Yankee’ PH-PSI geregistreerde toestel, ook op binnen- en buitenlandse vliegshows. Niet in Noord-Nederland, een laatste vliegfeest, gehouden op vliegveld Eelde, dateerde toen al van 1992.

 

Zou, met de ervaringen en contacten in de ‘vintage vliegwereld’, in Oostwold een show onder het voetlicht zijn te brengen? Jazeker wel! Met een welwillende overheid, plaatselijke medewerking en hulp van vrijwilligers lukte het om in 1999 de allereerste Airshow op vliegveld Oostwold te presenteren. Ten behoeve van de regie werd nog gauw een, in Lelystad overtollig geworden, verkeerstoren in gebruik genomen en voor het tanken van de vliegtuigen moesten letterlijk vele vaten brandstof, in noeste arbeid, van elders worden aangesleept!

In de ochtend van 24 mei werd het oppikken van een reclamesleep gedemonstreerd, kwamen diverse bezoekers binnen vliegen en werd vanuit een Pilatus Porter en een Cessna door parachutisten een massajump gesprongen.

Deze eerste Airshow werd ’s middags (hoe zou het ook anders?) geopend met een demo van de op Oostwold gestationeerde Mustang. Een ander toestel uit de verzameling van de Dutch Historic Aircraft Company dat optrad was de Noorduyn Harvard AT-16 PH-KLU. Deze kanarie-gele vogel deed denken aan de toestellen van de ‘Rijksluchtvaartschool Eelde’. Zij verzorgden in de vijftiger jaren van de vorige eeuw met regelmaat gratis Harvard-demo’s in het noordelijke zwerk.

Bert Huizinga en René Meijer kwamen als ‘Wings over Holland’ met ranke Pitts S-2A toestelletjes, resp. de PH-PUP en PH-PGP, voor het rappere werk. Deze ‘machientjes’ zijn er dan ook speciaal voor ontworpen!

Het in 1998 opgerichte Blue Formation Team bewees de toeschouwers daarentegen dat met Piper Warriors PA-28, toch heel normale sportvliegtuigen, ook heel, heel veel mogelijk is.

Voor het zwaardere werk was de Historic Invader Aviation Corp. gevraagd. Ze toonden hun Douglas A-26C Invader N-7705C ‘Hard To Get’, een met twee Pratt & Withney (2000 pk) radiaalmotoren uitgeruste, lichte en snelle aanvalsbommenwerper uit WWII.

Frank Versteegh gaf daarna een verbluffende demonstratie met zijn EXTRA 300L ‘Toyota Skydancer’ D-EZOZ. Frank is de man die in 1997 bewees dat op een slechts 70 meter lang schip op de Rijn bij Rhenen een ‘touch and go’ best mogelijk is!

Harvards behoeven niet per definitie geel te zijn, Jurgen Krauss uit het Duitse Aachen, sierde het luchtruim boven Oostwold met een blauw-witte North American Harvard T-6, de D-FUKK.

Het sproeibedrijf verloochende haar wortels natuurlijk niet. Vanuit de Ayres S2R Turbo-Trush PH-TOY werd de grasmat van de startbaan overvloedig van water voorzien!

Een Agusta Bell AB-412 SP helikopter van vliegbasis Leeuwarden voerde een opdracht ‘search and rescue (SAR) van luchtvaartbemanningen’ uit boven het vliegterrein.

Louis Charles Joseph Blériot vloog als eerste op 25 juli 1909 met een vliegtuig over het Kanaal. Mikael Carlsson nam een soortgelijke Bleriot XI SE-XME uit Zweden mee om ermee door onze onvolprezen Groninger luchten te klieven. Het leverde een uniek beeld met welk materiaal destijds werd gevlogen.

In 1911 draaide Anthony Fokker met zijn ‘Spin’ zijn eerste rondjes rond de Haarlemse Sint Bavo. Precies 70 jaar later vloog een formatie van Fokker S-11 ‘Instructor’ vliegtuigen, ter herinnering daarvan, wederom om dezelfde kerk. De toenmalige eigenaren van de ‘Instructors’ vonden dat zo leuk dat ze besloten wat vaker te gaan formatievliegen. De stichting Fokker Four werd opgericht en verzorgt sindsdien vele demonstraties. Ook in Oostwold!

Oostwold 1999 haalde twee stoere paarden van stal. Een tweede Mustang P-51D, de ‘Big Beautiful Doll’, kwam met Rob Davies aan de stick overgevlogen van Engeland voor een demo.

Als static opgesteld waren er o.a Piper Pawnee PH-TOS, Cessna PH-TOO, Tigermoth DH-82S N-82AM, Beechcraft YC-43 Staggerwing N167B, Piper J3C-65 PH-III, Boeing Stearman SE D-591221 5653 Aerodrome Zweden, PH-TBR Noordduyn Harvard IIb B-182 van KLUhV en de PH-OEI Piper J3C-65 (Army L-4J) (1946).

Op de Airmarket waren Flash Luchtvaartwinkel Eindhoven, Airnieuws Nederland Rotterdam, Holland Aviation Travel Noordwijk, Luchtvaart Hobby Shop Aalsmeerderbrug, en Amref Flying Docters present. En, hoe was de publieke toeloop? Het Airshow-team kon vooraf slechts gissen, maar hoopte toch wel 2000 toeschouwers te kunnen trekken. De schrijvende pers bezwoer naderhand dat er zeker 10.000 bezoekers waren wezen kijken! Het enthousiasme onder de deelnemers, het publiek en bij de overheden bleek onverdeeld positief. Daarmee was de toon gezet! ‘Dit gaan we vaker doen’ werd er direct geroepen!

No Replies to "Airshow 1999"