Spectaculaire Aerobatics bewijzen dat vliegen een kunst is

Aerobatics is kunstvliegen, kunstvliegen is een kunst en dus zeker geen vorm van stuntvliegen. Het streven is zo nauwkeurig mogelijk series van figuren te vliegen en onder alle omstandigheden volledige controle over het vliegtuig te hebben en vooral te houden.

Binnen de aerobatics zijn verschillende disciplines te onderscheiden, die alle met zowel motor- als zweefvliegtuigen gevlogen kunnen worden, van recreatie, competitie tot display. Dat laatste kan ook in formatie en/of met het gebruik van een rookspoor. Tijdens de Oostwold Airshow kan het publiek van diverse spectaculaire vormen van aerobatics genieten.

Het Air Combat Europe demo team is gestationeerd op vliegveld Lelystad bij ‘Vliegschool Zelfvliegen’. Het team vliegt met de Blackshape BS-100 ‘Prime’, een zeer snel en licht z.g. ‘Micro Light Aircraft’. De twee toestellen worden gevlogen door voormaling F-16 vliegers Erik ‘Corny’ Cornelisse en Patrick ‘Spout’ Tuit . Beide hebben meer dan 2000 vlieguren op de F-16 en zijn zeer bedreven in het uitvoeren en onderrichten van luchtgevechten.

De Blackshape Prime BS-100 is de snelste in zijn klasse en haalt snelheden boven de 300 km/uur, is zeer wendbaar en alhoewel het toestel gecertificeerd is voor G-krachten van +4 en -2G, is het ontworpen voor 6G. Het vliegtuig is ondanks het beperkte motorvermogen van 100pk zo snel door zijn intrekbare landingsgestel en zijn slanke vorm. Dit type vliegtuig is goedkoop in onderhoud en verbruikt slechts 16 liter reguliere benzine per uur.

Het Global  Stars Champion Aerobatic Team UK behoort tot de absolute wereldtop. O.l.v.  Mark Jefferies presenteert het Engelse team een zeer spectaculaire show. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de allernieuwste vliegtuigen ter wereld,  de EXTRA 330SC. Het in Duitsland gebouwde vliegtuig is voor een groot deel van carbon gemaakt en dus uiterst licht. In combinatie met de Lycoming AEIO-580-B1A, 315 pk, 6 cylinder motor is de EXTRA 330SC het meest wendbare toestel in de wereld van de aerobatics.

Stephan van Dijck is een echte veteraan onder de aerobatic vliegers. Na zijn militaire diensttijd waarbij hij op de NF-5 en F-16 vliegt, maakt hij de overstap naar de KLM. Zijn huidige functie is gezagvoerder op de Boeing 747-400. Zowel bij de luchtmacht als bij de KLM  geeft Stephen instructie en is daarnaast ook ongevallenonderzoeker en als autorisatie examinator actief.

Met zo’n 20 jaar display ervaring, zowel solo als in formatie, op verschillende type vliegtuigen, is hij nog altijd even enthousiast over aerobatics en formatie vliegen. In Oostwold komt hij oa. in actie met zijn Sukhoi-29, een echte ‘Russian Radial’. Als mede oprichter van de Dutch Thunder Yaks bleek al zijn grote liefde voor Russische 360 pk stermotoren! Zijn bijnaam ‘Kiwi’ heeft hij te danken aan zijn geboorteland  Nieuw Zeeland.

Andere vormen van aerobatics tijdens de Oostwold Airshow worden o.a. getoond door het Fox Gliding Team. Piloot en nationaal kampioen kunstzweefvliegen Erik Houtman laat zien dat je ook zonder motor de meest spectaculaire figuren kunt vliegen.

 

 

No Replies to "Spectaculaire Aerobatics bewijzen dat vliegen een kunst is"