Vietnam veteranen Skymaster en Bronco herenigd

 

O-2 Skymaster

De Cessna O-2 Skymaster wordt tijdens de Vietnam-oorlog gepresenteerd als een betrouwbaar en robuust toestel geschikt voor z.g. ‘Forward Air Control’, het opsporen en markeren van gronddoelen voor de grote, snelle en hoogvliegende bommenwerpers. Voor dit doel was allereerst de OV-10 Bronco geselecteerd, maar de fabrikant daarvan bleek niet in staat tijdig de gevraagde hoeveelheden toestellen te kunnen leveren.

Tussen 1967 en 1970 produceerde Cessna in Wichita ruim vijfhonderd O-2’s. De Skymaster  is eigenlijk de militaire versie van de Cessna 337 Super Skymaster. Het exemplaar van de Stichting Postbellum (N590D) is gebouwd in 1967 en heeft bijna drie jaar dienst gedaan in Vietnam.

In 2013 kwam de O-2 op initiatief van Goof Bakker en Erik Brouwer naar Nederland.  Het vliegtuig is onderdeel van de vliegende collectie van het toekomstige ‘Koude Oorlog Museum’ dat op vliegveld Teuge gerealiseerd zal worden. De Skymaster, met dubbele staartboom, heeft als bijzonderheid een tweede motor aan de achterkant, de z.g. ‘push-pull configuration’. Op vliegveld Oostwold onmoet de O2 dus zijn eigen opvolger!

 

OV-10 Bronco

Op verzoek van de Amerikaanse strijdkrachten wordt in 1964 De Rockwell OV-10 Bronco ontwikkeld. Een lichtbewapend verkenningsvliegtuig dat is ontworpen als tweemotorige hoogdekker met genoeg ruimte voor vijf personen.

De tweekoppige bemanning zat achter elkaar in de cockpit die uitstekend zicht bood. In de hoog gemonteerde vleugels zitten twee Garret turbopropmotoren, waarvan de omhulling uitloopt in een voor dit toestel zeer kenmerkende dubbele staartboom.

In serieproductie wordt het toestel geleverd aan het USMC, de US Navy en USAF en intensief ingezet tijdens de Vietnam-oorlog. Het laatste model, de OV-10D, is zelfs nog bij de bevrijding van Koeweit in de jaren negentig ingezet.

In Oostwold begroeten we een voormalig vliegtuig van onze oosterburen. De Duitse Luftwaffe vliegt met de OV-10B ten behoeve van verkenning en als doelsleep vliegtuig. De OV-10B is gelijk aan de A versie maar heeft geen voorzieningen voor bewapening en is uitgerust met een kenmerkende glazen koepel. Hierdoor observeert de doelsleper, die achterstevoren in de laadruimte zit, het voortgetrokken doel.

Het Bronco Demo Team uit het Belgische Wevelgem heeft het toestel in 2012 op de kop getikt en nagenoeg teruggebracht tot in nieuwstaat. De OV-10B “99+18” (G-ONAA) maakt gebruik van GE J-85-turbojet motoren. Met zijn typische vorm, net zoals bij de Skymaster een dubbele staartboom en indringende geluid is de Bronco een populaire verschijning bij airshows in heel Europa.

Sinds februari van dit jaar vliegt de Bronco in speciale ‘poppy theme’ kleuren. Als een eerbetoon aan alle gevallenen rond het West-Vlaamse Ieper tijdens de 1e Wereldoorlog werd de z.g. ‘ FLANDERS FIELDS MEMORIAL TOUR’ georganiseerd. Daarbij verscheen de Bronco gedurende zeventien dagen boven alle begraafplaatsen en monumenten.

 

No Replies to "Vietnam veteranen Skymaster en Bronco herenigd"