Een unieke historische ervaring
(Door Raymond van Dijkhuizen en Ben Ullings)
Dit jaar was het tijdens het tijdens Pinksteren niet alleen tijd voor Pinkpop maar ook voor de Oostwold Airshow. Dit twee jaarlijkse evenement vond voor de negende keer plaats en was het meest succesvolle tot nu toe. Met 30.000 bezoekers werd het evenement beter bezocht dan alle jaren ervoor en het record van 2015 met 20.000 bezoekers werd verpletterd.
De airshow begint steeds bekender te worden bij het publiek en ook dit jaar was er naast de vaste deelnemers van de airshow een aantal nieuwe en unieke vliegtuigen te bewonderen. De airshow is een soort van combinatie van een historische vliegshow met een fly-in en dit maakt het evenement uniek.
Op de grond
Op de grond was een kamp uit de Tweede Wereldoorlog gebouwd waar jong en oud in konden mee doen en waar demonstraties werden gegeven. Een ander terugkerend element op Oostwold is de Storyteller. Samen met zijn Boeing N2S-3 Stearman vertelde Hans Nordsiek maar al te graag zijn boeiende verhalen. In de ochtend kwamen er veel vliegtuigen binnen die zo werden opgesteld dat deze vanaf het publieksgebied prima waren te fotograferen. De oude vliegtuigen stonden langs de hekken opgesteld zodat deze goed te bewonderen waren en zodra ze gingen vliegen stond je als toeschouwer op de eerste rang.
De opening van de vliegshow
De opening van de vliegshow werd gedaan door Tom van der Meulen met de P-51D Mustang ‘Damn Yankee’. Tom is naast een gepassioneerd vlieger ook de organisator van dit geweldige evenement en hij verdient het dan ook zeker om zijn prachtige Mustang als eerste te kunnen voorvliegen. De Mustang werd op lage hoogte perfect voorgevlogen en kon op deze manieren aan alle kanten bekeken worden door het massaal toegestroomde publiek. Naast het feit dat de P-51D een erg mooi toestel is, heeft deze ook een zeer unieke eigenschap en dat is het janken van de luchtinlaat bij het trekken van bochten en dit maakte de show helemaal af.
In de lucht
Tijdens het showblok was er in de lucht veel te bewonderen. Naast de oude vliegtuigen zoals de Spitfire, P-51 Mustang, H-75 Hawk, P-40C Tomahawk II, P-40F Kittyhawk, T-6 Harvard waren er ook meer modernere vliegtuigen zoals de Yak-52, Fokker S-11, Cessna O-2 en de OV-10 Bronco. Vooral de grote verscheidenheid aan vliegtuigen en het feit dat deze door elkaar en met elkaar vliegen kon hele leuke momenten opleveren. Hoogtepunt van de vliegshow was het voorvliegen van de drie Curtiss vliegtuigen en de zeer zeldzame UC-64 Norseman.
Er was werkelijk voor iedereen wel een hoogtepunt te vinden en voor het grote publiek was dit zeker het team van de Breitling Wingwalkers. Bovenop twee Boeing Stearmans voerde twee jonge dames hun danskunsten uit en hierbij merkte je af en toe de momenten op dat het publiek zijn adem inhield.
Nederlands tintje
Ook dit jaar was er weer een aantal vliegtuigen te bewonderen welke het hart van de Nederlandse luchtvaartliefhebbers sneller deed kloppen. Een team dat zijn kunsten hier wist te vertonen was de Fokker Four met vier Fokker S-11 Instructors. Met strakke formaties vlogen deze Nederlands gebouwde toestellen voor en wisten door het leuke commentaar de toeschouwers te boeien.
Een ander uniek vliegtuig was wel de Noorduyn Norseman welke is ontworpen door de naar Canada geëmmigreerde Nederlander Robert B.C. Noorduyn en aldaar is gebouwd. Wereldwijd vliegt er van dit vliegtuig nog maar een zeer klein aantal rond en binnen Europa is er slechts één vliegwaardig en deze vloog hier voor. Tevens was er een aantal door Noorduyn gebouwde Harvards te zien, welke met hun zware gebrom het publiek in extase wisten te brengen.
Oostwold 2017 was weer een groot succes en hopelijk komt er in 2019 een tiende editie van deze airshow en weet men in dit jubileumjaar nog meer leuke vliegtuigen naar het hoge noorden te krijgen.
( Met dank aan magazine Verenigde Vleugels)