Het La Ferté of Duxford van Nederland

 

Een uitgebreide terugblik op de Oostwold Airshow 2017 in het oktober nummer ‘Full Stop’, het verenigingsblad van de Aviation Group Leeuwarden, één van de grootste spottersverenigingen in Nederland.

Om het jaar wordt tijdens het pinksterweekend de Oostwold Airshow georganiseerd in Oost-Groningen. Iedere keer wordt de show groter en mooier, ‘het La Ferté of Duxford van Nederland’. Dankzij de goede contacten in het Warbird circuit lukt het organisator Tom van der Meulen elke keer weer een aantal bijzondere buitenlandse warbirds naar Oostwold te halen. Thema was ‘time flies’ en dat deed het.

Alleen originele kisten (met de oorspronkelijke motor) mogen komen en dat was te horen, te zien en te ruiken! Bijzonder was het WW2 Memorial Airshow Bloc, een schitterend eerbetoon met als hoogtepunt vier Spitfires in de lucht.

We besloten op Pinkstermaandag naar Oost-Groningen af te reizen omdat de show dan uitgebreider is dan op zondag. Vanaf de A-7 bij de afslag Scheemda werd de route naar de airshow al duidelijk aangegeven. Met hulp van de verkeersbegeleiders werd de stroom auto’s in goede banen geleid. Ook het parkeren op een nabij gelegen weiland verliep soepel.

Bij de aankomst scheen de zon nog volop. Tom maakte nog snel een prent van de DAF FT2200 DU (1971) trekker met oplegger. In de zon een snel rondje langs het hek gemaakt, ook omdat er nog weinig publiek voor de hekken aanwezig was. Een aantal kisten stond vanwege dit vroege uur nog in de covers. Het ‘rondje langs de hekken’ gaf al een mooie indruk van wat we verwachten konden aan vliegend materiaal.

Naast de aangekondigde warbirds een drietal Harvards, een viertje Yak-52’s, de onderhand bekende O-2 van Teuge en de Belgische OV-10 uit Wevelgem. De KLu Historische Vlucht was aanwezig met de KLu Spitfire en de Beech 18. Vaste gasten zijn verder de Fokker Four vanaf Lelystad en de Seagull Formation van Hoogeveen en natuurlijk de Breitling Wingwalkers met de jongedames op de vleugel…

Op het terrein was verder nog een ‘Geallieerd kamp’ opgesteld met re-anactors, rollend materiaal en een heus Bofors 40 mm luchtafweer kanon, (op een vliegshow een beetje een buitenbeentje?). Ook was de afdeling oude tractoren weer opgesteld. Op het middenterrein was een ‘Airmarket’ ingericht en verkoopstandjes met friet, hamburgers, cola, Fanta etc. Wat is een airshow zonder de geuren van friet en gebakken siepels. Kortom voor ieder wat wils.

Na een kopje koffie gebedeld te hebben bij een standhouder (de eigen stond nog op het aanrecht thuis) waren we er klaar voor. Tot rond 11.45 uur kwamen bezoekers in Beeches, Cessna’s, Fuji’s en ander lichte- en ultra-lichte vliegtuigen nog binnen. Met behulp van een aantal marshallers werden deze naar een parkeerplaats naast en voor het publieksgedeelte geparkeerd. Als ‘Follow Me’ werd een gele Volkswagen Kever ingezet. Crewtransport werd verzorgd door een Willey Jeep en een DAF terrein-auto. Jammer dat intussen wolken voor de zon waren geschoven.

Om 12.00 uur gaf de organisator Tom Karst van der Meulen in zijn eigen P-51 Mustang de aftrap met de fraaie show zoals we dat van hem gewend zijn. De demonstraties volgden in hoog tempo. We noemen de vaker op Oostwold aanwezige Harvard IV D-FUKK, de D-regi zal wel een reden hebben. En natuurlijk niet te vergeten de AT-6ND Texan PH-KLU ook uit de stal van Van der Meulen en uit Hilversum de AT-6ANT N13FY en de Harvard IV N59TS. De drie Yak-52’s in formatie met de OV-10, de O-2, de Fokker Four met op de nummer 3 positie de Hunter- vlieger ‘Spout’.

Demonstraties van De Blackshape Prime BS-100 van ACE gestationeerd op Lelystad, Global Stars Champion Aerobatic Team UK met de Extra-300’s, Stephan van Dijck met de Su-29, Frank van Houten met de Su-26. En o ja de Belgische ‘Red Devils’. Hoogtepunt was het voorvliegen van het trio Curtiss Hawks, de P-51 van de Noren en natuurlijk de Norseman demo. Het kwartet Spifires was ook uniek. Hoelang is het geleden dat je vier Spitfires tegelijk in één formatie kon zien in Nederland?

De Beechcraft D18S van de KLU Historische Vlucht gaf ook een leuke demo, zo nu en dan in de zon tegen een donkere lucht, heel fotogeniek. Vier Boeings Stearmans: twee van de Breitling Wingwalkers, de bekende Storyteller van Hans Nordsiek en natuurlijk de ‘eigen’ Stearman van Van der Meulen.

Na afloop van de show was het vertrek een belevenis op zich. Er ontstond een file van kisten die vertrokken. In korte tijd vlogen een Harvard, de Fokker Four, de Blackshapes, de PH-RLA de Saab Safir, een Scheibe Sperling (D-ENZE), de P-40C, de PH-LFC enz. Leuk toch? Jammer dat de Vultee BT-13 Valiant niet heeft voorgevlogen, alleen bij het vertrek rond 17.30 uur kon deze vliegend worden gezien. Commentaar werd traditiegetrouw weer verzorgd door Leo van der Goot en Jan Cocheret én tijdens de demo van Frank van Houten was onze eigen Crizz de commentator.

Iemand moet toch het licht uitdoen, zodoende waren we nog getuige van het vertrek van de PH-ATT in volle avondzon, just for the record.

 

Verslag en foto’s: Tom Bouwmeester en Gerke A. Hofstra, redactie Full Stop

No Replies to "Het La Ferté of Duxford van Nederland"