Vliegende Vultee Valiant’s voer voor liefhebbers

De BT-13 Valiant wordt ook wel liefkozend ‘The Vibrator’, genoemd. Dat komt omdat dit type vliegtuig flink gaat trillen als het tegen zijn z.g. stall-speed aankomt, het moment waarop de vleugels hun draagkracht kwijt dreigen te raken. Een toestel dus voor piloten met ballen!

Het prototype van de BT-13, gebouwd door Vultee Aircraft uit Downey in de Verenigde Staten, vloog op 24 maart 1939. Toen nog met een intrekbaar landingsgestel en een 600 pk sterke motor. Voor een Basic Trainer vond men de gekozen motor wat te veel van het goede, daarom is er in de productieversie een lichtere Pratt & Whitney R-985-AN-1 krachtbron gemonteerd van 450 pk.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de ‘Valiant’ als opleidingsvliegtuig gebruikt om na de oorlog o.a. als sproeivliegtuig in de landbouw te worden ingezet. Het type werd ook gebruikt op de Royal Netherlands Military Flying School in Jackson (Mississippi). Volgens de cijfers van de fabriek moeten er ruim 11.000 toestellen van dit type gebouwd zijn.

Wereldwijd vliegen er nog minder dan vijftig. In Europa is een vliegende ‘Vultee’ tegenwoordig helemaal een zeldzame verschijning. Het zijn er nog maar drie waarvan de Duitse BT-13B Valiant N71502 is gebaseerd op ‘Hungriger Wolf Flugplatz’ bij Itzehoe . Dit vliegtuig was ook in 2017 tijdens de Oostwold Airshow te bewonderen. De overige twee Vultee’s zijn te vinden in Frankrijk en sinds kort ook in ons land!

Sinds 17 januari 2019 staat de N313BT, Vultee BT-13A Valiant, in 1943 in gebruik genomen door de United States Army Air Force, bij zijn nieuwe eigenaar de ‘Stichting Vroege Vogels’ op Lelystad Airport. Uit twee grote zeecontainers werd die dag de zeldzame Valiant in allemaal losse onderdelen uitgepakt. Er moet alleen nog maar een vliegtuig van gemaakt worden. Dat moet lukken voor de Oostwold Airshow 2019 waar beide Vultee’s vliegend te zien zullen zijn!

No Replies to "Vliegende Vultee Valiant’s voer voor liefhebbers"