Mustang ‘Damn Yankee’ 25 jaar in Nederland

Als de ’Damn Yankee’ in 1994 de Atlantische oceaan oversteekt heeft het vliegtuig er al een heel leven en een hele rij eigenaren op zitten. De warbird van het type P-51D-30NA (44-74425) wordt op 23 mei 1945 door de USAAF in gebruik genomen en daarmee net te laat geleverd om tijdens de Tweede Wereldoorlog nog operationeel te kunnen worden ingezet.

Met een machtige Rolls Royce 1650-9 motor, een bubble canopy en drop tanks is ‘t het laatste type Mustang dat geproduceerd wordt. Vanaf 8 november 1950 tot 29 april 1958 neemt de Royal Canadian Air Force(RCAF) de Mustang met registratienummer ‘9591’ van de Amerikanen over.

Foto’s van de Mustang door de jaren heen.

1957

1968

1972

Na zijn militaire periode mogen in de jaren zestig maar liefst negen verschillende ondernemingen in Amerika zich voor een langere of kortere periode eigenaar nomen. De Mustang komt in oktober 1972 in het nieuws toen het in handen van Harold ‘Bubba’ Beal tijdens een harde landing, op het vliegveld van Knoxville Tennessee, beschadigd raakt. Het vliegtuig wordt gerepareerd en keert dit keer als racemonster terug. Tijdens o.a. de beroemde Reno Air Races verschijnt het met nummer #8 en registratie N11T aan de start. Ook komt de Mustang in actie tijdens de races in Fresno in 1974.

Met de registratie N11T gaat het in handen van piloot John Herlihy op 10 november 1974 opnieuw mis. Tijdens het taxiën op het vliegveld Half Moon Bay in Californië komt het vliegtuig in botsing met een Cessna 150. De schade kan gelukkig hersteld worden. Weer vier eigenaren later krijgt het vliegtuig het opnieuw zwaar te verduren.

Op 23 oktober 1982 raakt het landingsgestel bij een harde landing op vliegveld Piedmont, een stoffig zandbaantje in de buurt van Oklahoma, zwaar beschadigd. Maar opnieuw blijkt deze Mustang over meerdere levens te beschikken. Verschillende eigenaren (waarschijnlijk zes!) lappen de Mustang weer op. In de jaren 1984-1985 geeft de toenmalige eigenaar Robert Byrne het toestel de naam ‘Rascal Too’. Tijdens verschillende airshows is de Mustang in heel Noord-Amerika een graag geziene gast.

1979

1983

1994

In 1993 ontdekt Tom van der Meulen de warbird in Amerika. Tijdens een bezoek aan een conferentie in Amerika over landbouw-luchtvaart wordt hij getipt over een mustang die te koop zou staan in Chino. Na het toestel in Californië bekeken te hebben wordt er al snel tot aankoop overgegaan. Met eigenaar Bill Klears wordt gelijk de deal gemaakt dat hij in april 1994 zelf naar Nederland komt om de Mustang vanuit een zeecontainer weer op te bouwen, vliegklaar te maken en de eerste testvlucht uit te voeren.

Op 8 april 1994 start de Mustang voor zijn eerste Nederlandse vlucht vanaf Vliegveld Lelystad. Piloot en inmiddels oud-eigenaar Bill Klears vliegt samen met passagier Tom van der Meulen vervolgens naar vliegveld Eelde. Onderweg kan Tom mooi de kunst afkijken. Na de landing in Eelde zegt Klears vervolgens doodleuk: “Nu moet jij maar vliegen!” De rest is inmiddels geschiedenis. Met zo’n vierhonderdvijftig vlieguren op de ‘Damn Yankee’ is Van der Meulen inmiddels een zeer ervaren Mustang-piloot.

Foto 2019: Uwe Glaser

No Replies to "Mustang ‘Damn Yankee’ 25 jaar in Nederland"